Ben je leerkracht en vaak ziek aan het begin van je vakanties?

Je bent zeker niet de enige. In deze blog leg ik je precies uit hoe dit kan en geef ik je een waardevolle tip om dit in de toekomst te verminderen of misschien zelfs te voorkomen.

Nog even en dan staat de herfstvakantie weer voor de deur. Voor veel leerkrachten het sein om nog even een tandje extra bij te schakelen om zoveel mogelijk taken voor de vakantie klaar te krijgen.

‘Dat geeft me zo’n lekker gevoel en dan kan ik ook echt vakantie houden.’

De realiteit is echter vaak anders. Veel leerkrachten voelen zich de eerste dagen van de vakantie vaak helemaal niet fit. Ze zijn erg moe, snotterig en soms zelfs grieperig.

En tegen de tijd dat ze zich weer een beetje fit voelen en zin hebben om wat te gaan ondernemen, is de vakantie alweer bijna ten einde.

 

Niet zoals je je welverdiende vakantie had voorgesteld toch?

 

Wat is de reden dat veel leerkrachten zich de eerste dagen van de vakantie ziek voelen?

Dit heeft alles te maken met die eindspurt die veel leerkrachten voor hun vakantie maken. Ze maken nog langere werkdagen, verzetten nog meer werk dan normaal en werken elke avond nog net even wat langer door om alles af te krijgen.

Als leerkracht heb je sowieso al een druk bestaan, waardoor je stresslevel normaal gesproken al wat hoger is en door deze eindspurt wordt dit vuurtje nog eens extra opgestookt. Je lijf ervaart dit als extra stressvol en gaat hierdoor extra cortisol aanmaken. Cortisol is een stresshormoon en helpt ons te om te overleven als we in levensgevaar verkeren, door onder andere ons bloed dikker te maken, zodat we tijdens een aanval niet gelijk leegbloeden en ook onderdrukt het ontstekingen.

Nu zul je denken waarom reageert mijn lijf alsof ik levensgevaar ben, terwijl ik alleen maar een beetje harder werk?

We leven niet meer in een tijd dat we dagelijks voor ons leven hoeven te vrezen, maar ons stress systeem heeft zich daar nog niet op aangepast. Dus waar je stress systeem vroeger alarm sloeg als je oog in oog stond met een roofdier, slaat het nu al alarm als je bijvoorbeeld piekert, de hele dag van hort naar her aan het rennen bent of een gesprek in gaat waar je vreselijk tegenop ziet.

Wanneer je van zo’n eindspurt plots in de rust gaan, valt ook de aanmaak van de cortisol vrij plotseling weg en daar moet ons lijf een beetje van ‘afkicken’. Dat is het vermoeide gevoel dat je vaak aan het begin van de vakantie voelt. Ook krijgen ontstekingen die tot dan toe door de cortisol nog onderdrukt werden nu plotseling vrij spel.

 

Je voelt hem wel aankomen: dat maakt dat je je de eerste dagen van je vakantie verre van fit voelt.

 

Het kan ook anders

Maar dat vraagt wel een aanpassing van je gedrag. In plaats van een eindspurt naar de vakantie toe, bouw je het nu rustig af. In plaats van steeds langere dagen te maken naar je vakantie toe, verkort je je werkdagen steeds een beetje en doe je het steeds rustiger aan.

Zo bouw je rustig af naar een periode van rust (vakantie) en neemt de cortisolspiegel ook langzaam af, waardoor je je fitter zult voelen in de vakantie.

 

Maar hoe moet het nu met al die taken die blijven liggen?

Wees kritisch en kijk welke taken nu echt af moeten voor de vakantie. Dat zijn er vaak een stuk minder dan dat we in eerste instantie denken. Begin op tijd met het inplannen van deze taken in je agenda/weekplanning.

Krijg je het echt niet allemaal klaar, omdat je je werkdagen afbouwt en ga je niet op vakantie? Je zou dan bijvoorbeeld op je eerste vakantiedag nog een paar dingen kunnen doen. Voor je lijf een betere keuze dan een eindspurt, ook al voelt het in eerste instantie nog een beetje ongemakkelijk om in je vakantie nog wat werk te doen.

 

Ik zou zeggen: Probeer het eens uit in aanloop naar de eerstvolgende vakantie en ervaar het verschil.

 

 

Wil je gratis 5 gouden tips voor minder werkdruk ontvangen?

Wil je gratis 5 gouden tips voor minder werkdruk ontvangen?

Pin It on Pinterest

Share This