Afgelopen week was er eindelijk goed nieuws: minister Arie Slob komt nu al met extra geld over de brug om de werkdruk in het onderwijs te verlagen. In de praktijk houdt dit in dat een gemiddelde school van 225 leerlingen vanaf schooljaar 2018-2019 zo’n €35.000,- extra te besteden krijgt.

Op de verschillende Onderwijs Facebookgroepen waar ik actief lid ben, kwam dan ook al snel na het akkoord de volgende vraag voorbij: ‘Hoe zou jij dit geld inzetten om de werkdruk te verlagen?’ €35.000,- is natuurlijk een heleboel geld en vol enthousiasme werden ideeën gedeeld. Het overgrote deel van de leerkrachten gaf aan te kiezen voor extra handen: conciërges, onderwijsassistenten, leerkrachten, remedial teachers, etc.

Iedereen was ontzettend positief en zag volop mogelijkheden om het geld op goede wijze te besteden.

 

Maar is het nu in werkelijkheid zo rooskleurig als voorgesteld?

Als we nu eens echt kijken naar wat je voor die € 35.000,- kunt, dan blijkt het in de praktijk vies tegen te vallen, want wat vaak in de snelle berekening wordt vergeten, is dat een werkgever nog zo’n 20-35% extra betaalt bovenop het brutoloon.

Voor een school van 225 leerlingen, gemiddeld 8-10 groepen, betekent dat ongeveer 1 onderwijsassistent, die je ook nog eens met heel wat collega’s zult moeten delen.

Is dit genoeg om de werkdruk op jouw school echt te verlichten?

In de praktijk zullen deze ‘extra handen’ vooral verlichting kunnen geven in het aantal taken (dus de taakdruk), maar ik weet ook dat dat vaak onvoldoende is voor het verlagen van de werkdruk, wat veel meer gaat over de beleving.

 

Extra handen alleen is niet genoeg om de werkdruk echt te verlagen

Naast extra handen, die zorgen voor verlichting van de taakdruk, is het ook belangrijk dat het interne proces op jouw school eens stevig tegen het licht gehouden wordt. Tijdens de teamtrainingen en de training en coaching van individuele leerkrachten, blijkt dat daar vaak nog enorm veel ruimte zit voor verbetering. Vaak zijn het kleine aanpassingen, die eenvoudig zijn om in te voeren, maar die direct een enorm effect hebben.

Maar op de een of andere manier lijkt men dat niet zo belangrijk te vinden of is men van mening dat zelf op te kunnen lossen. Zo zag ik laatst de volgende vraag in een onderwijsgroep op Facebook voorbijkomen: ‘Vanmiddag hebben we een vergadering over het verlagen van de werkdruk, wat zijn jullie tips?’

Mijn antwoord was het volgende (en zoals je van mij gewend bent, neem ik geen blad voor de mond): ‘Als je het werkdrukprobleem zelf had kunnen oplossen als team, dan had je er vanmiddag niet over hoeven vergaderen en hier geen tips hoeven vragen.’

 

Waarom een gratis tip niet voldoende is om de werkdruk aan te pakken.

Ik krijg als Werkdrukspecialist onderwijs heel vaak de vraag om een gratis tip. En die geef ik met alle liefde. Ik deel er zelfs vijf gratis en voor niets in mijn e-book: In 5 stappen naar minder stress voor de klas. Maar ik ben ook heel eerlijk naar je: een gratis tip helpt je absoluut een stukje verder, maar zal nooit het hele probleem oplossen.

Het is een beetje hetzelfde als je kiespijn hebt, de tandarts opbelt en vraagt: ‘Heb je voor mij een gratis tip wat ik kan doen aan de kiespijn?’ De tandarts zal misschien een tip met je delen om de pijn tijdelijk te verlichten, maar om er definitief vanaf te komen heb je toch echt zijn hulp nodig. Dat is zijn specialisme.

En zo is het aanpakken van de werkdruk binnen het (basis)onderwijs mijn specialisme, waar ik inmiddels al veel leerkrachten verder mee geholpen heb. En laat ik eerlijk zijn: Al die kennis heb ik ook niet door gratis tips gekregen. Daar heb ik de afgelopen jaren flink in geïnvesteerd.

 

De basis voor goed onderwijs is de leerkracht

Ik geloof dat goed onderwijs begint met ontspannen, energieke leerkrachten. En daar waar het in het onderwijs heel normaal is om flink te investeren in onderwijskundige ontwikkeling en de bijbehorende begeleiding, pr, fusietrajecten, etc. is het investeren in de mensen zelf en hun welbevinden in het onderwijs helaas een ernstig ondergeschoven kindje.

En dat is jammer, want zij zijn het goud van de school en het onderwijs. Zonder leerkrachten, geen onderwijs.

Ik ben dan ook van mening dat het aanpakken van de werkdruk en het streven naar ontspannen en energieke leerkrachten meer verdient dan alleen maar gratis tips.

 

Wil jouw team echt de werkdruk aanpakken?

Vanaf mei 2018 heb ik weer beperkt ruimte voor een aantal teamtrajecten. Wil je weten of dat wat voor jouw team is? Stuur me dan een e-mail via: contact@stressvrijvoordeklas.nl en ik neem op korte termijn contact met je op.

 

 

Pin It on Pinterest

Share This