Ben jij ook een van die leerkrachten die het heel normaal vindt om ’s avonds en in het weekend nog aan het werk te zijn? Helaas ben je niet de enige.

Zo langzamerhand lijken we het in onderwijsland heel normaal te vinden dat je in je vrije tijd nog aan het werken bent. Toch hoeven we dit niet normaal te vinden.

In deze blog deel ik 7 tips die jou gaan helpen om als leerkracht efficiënter te werken en direct meer tijd opleveren.

En de tijd die het jou oplevert? Die kun je weer gaan besteden aan datgene waar je als leerkracht voor bent aangenomen, namelijk het voorbereiden en geven van mooie lessen.

 

Misschien popt er nu, na het lezen van de inleiding, direct een stemmetje bij je op, die je vertelt dat dit in het onderwijs toch niet mogelijk is. En dat klopt ook.

Wij creëren met onze gedachten en overtuigingen onze eigen realiteit. Dus als jij ervan overtuigd bent dat werken in het onderwijs gelijk staat aan ploeteren en dat werken in je vrije tijd in het onderwijs normaal is, dan is dat ook wat het voor jou is en wat het voor jou zal blijven.

En misschien kun je dan beter deze blog ook niet verder lezen, want dat is echt zonde van je al zo kostbare tijd.

Op het moment dat je bereid bent om deze overtuiging los te laten en ervoor open kunt staan om een aantal van mijn waardevolle tips te ontvangen en uit te proberen, zul je zien dat ze ook voor je gaan werken.

En natuurlijk lukt het dan allemaal niet direct in een keer. Ook ik trap nog steeds wel eens in mijn oude valkuilen. En ergens is dat ook niet zo gek.

Waarschijnlijk heb je het jaren en jaren op je oude manier gedaan en nu ga je het ineens anders doen. Dat zit nog niet ingebakken in jouw systeem. Je zult hoe dan ook geregeld in die oude valkuil stappen, maar zolang je je daar bewust van bent, kun je dit ook direct weer bijsturen.

 

7 tips die jou als leerkrachten helpen om efficiënter te werken en direct meer tijd opleveren:

 

Kijk niet alles meer na

Ik spreek nog regelmatig leerkrachten die elke dag alle schriften na kijken. Dit kost ze enorm veel tijd, waarvan je je moet afvragen of de tijdsinvestering gelijk staat aan het rendement. In de meeste gevallen heeft feedback achteraf in de vorm van een nagekeken schrift weinig toegevoegde waarde.

Wees creatief in je oplossingen. Neem bijvoorbeeld een pen mee tijdens je hulpronde en geef op het moment zelf feedback aan je leerlingen. Kijk steekproefsgewijs na. Maak een rooster voor de week. Op maandag van groepje a rekenen, groepje b spelling en groepje c taal en laat dit gedurende de week rouleren.

Vergeet niet om ouders ook even te informeren dat je als leerkracht niet meer elke dag alle schriften nakijkt. Dat scheelt je veel vragen achteraf.

 

Werk in tijdblokken

Zet een timer op bijvoorbeeld 50 minuten, spreek met jezelf vooraf af wat je in deze 50 minuten wilt doen, schakel afleidingen uit en …GO! Ga net zolang door met werken aan jouw taken tot de timer gaat en neem dan vervolgens een korte pauze van 5/10 min, waarin je een kopje thee haalt of even lekker uit het raam staart.

En ga vervolgens je tweede tijdblok in. Je zult verbaasd staan wat je in twee van deze tijdblokken van 50 min allemaal klaar kunt krijgen. Het draait allemaal om de focus.

 

Werk aan je vaardigheden

Hoe staat het met jouw typesnelheid als je bijvoorbeeld een plan uittypt? Typ je nog met twee vingers en moet je nog met je ogen zoeken naar elke letter? Hoe vaardig ben je in Word? Kun je snel een document opmaken of kost je dat ongemerkt toch nog veel tijd?

Investeer je professionaliseringsuren dit jaar een keer niet in het vergroten van je kennis over bijvoorbeeld begrijpend lezen, maar volg een typecursus of een cursus Word. Een waardevolle investering, die zich direct in tijd terug zal betalen.

 

Plan voldoende tijd in

Gesprekken met ouders, vergaderingen en overlegmomenten plan je vaak wel in je agenda, maar plan je ook tijd in om je mail af te handelen, om je voorbereidingen te doen of om je handelingsplannen te schrijven?

In de praktijk zie ik dit veel leerkrachten niet doen, met als gevolg dat hun agenda volloopt met allerlei afspraken en er te weinig tijd overblijft voor de overige taken. Dus vanaf nu ook daarvoor tijd reserveren in je agenda.

 

Leer delegeren

Ouders, collega’s en stagiaires zijn altijd wel bereid om je te helpen en te ondersteunen, als je er maar om vraagt. En daar zit een groot probleem bij veel leerkrachten. Ze vinden het moeilijk om om hulp te vragen. Niet zelden hebben ze dit in hun jeugd ook niet goed geleerd.

“Ach, laat ik het zelf maar doen. Tegen de tijd dat ik het heb uitgelegd, had ik het ook zelf kunnen doen.” Toch zijn er genoeg zaken die je als leerkracht heel erg goed zou kunnen delegeren, zoals bijvoorbeeld het regelen van vervoer voor een uitje, etc.

Misschien gaat het dan niet helemaal op de manier waarop jij het zou hebben gedaan, maar vertrouw erop dat het goed komt. En kijk eens wat jij allemaal kunt doen in de tijd die je nu bespaart?

 

Bewaak de tijd die je doorbrengt op internet

Het internet is een Walhalla voor leerkrachten. Er zijn zoveel tips, ideeën en materialen te vinden op Pinterest, Facebook, etc. Maar als je niet uitkijkt, gaat er ongemerkt heel erg veel tijd mee verloren. Je begint ergens met zoeken en voor je het weet ben je helemaal doorgeklikt naar totaal iets anders.

Stel jezelf, voordat je gaat zoeken, een helder doel: Waar ga ik vandaag specifiek naar op zoek? En stel jezelf een tijdlimiet: Hoeveel tijd mag ik vandaag aan het zoeken besteden? En vergeet dan niet om een timer te zetten en te stoppen als de timer gaat. Klaar of niet klaar.

 

Pas je werktijd aan aan jouw ritme

Merk je dat het je ’s middags na een dag voor de klas staan veel moeite kost om je werk gedaan te krijgen. Kost het schrijven van een handelingsplan je dan erg veel moeite? Overweeg dan eens om op de dagen dat je ’s middags geen verplichtingen na schooltijd hebt, ’s ochtends 30/45 minuten eerder te beginnen.

Dus om 7.30 in plaats van 8.00. Je bent dan in je hoofd nog lekker fris na een nacht slaap en als je die extra tijd ’s ochtends gebruikt om juist die taken te doen die veel focus vragen en na schooltijd moeizaam gaan, zul je zien dat het je allemaal een stuk gemakkelijker af gaat.

En vergeet dan niet om de tijd die je ’s ochtends eerder begint, ’s middags eerder naar huis te gaan.

Heb je op jouw school te maken met vaste werktijden? Overleg dit experiment eens met je directeur. Als je het goed onderbouwt, is er vast ruimte om het een poosje te proberen.

 

Wat helpt jou om efficiënter te zijn na schooltijd? Zou je jouw tip willen delen met andere leerkrachten? Scroll dan een stukje naar beneden en laat jouw tip achterin een reactie.

 

Pin It on Pinterest

Share This