Ben je leerkracht en ervaar je een hoge werkdruk?

In deze blog deel ik 5 dingen, waar je als leerkracht direct mee zou moeten stoppen.

 

1. Stop met het maken van extreem lange werkdagen.

 

Het heeft namelijk geen zin, want ook al maak je lange werkdagen, het werk in het onderwijs zal nooit klaar zijn.

 

Daarnaast ben je na een lange werkdag in je hoofd verre van fris. Focussen en nadenken gaat hierdoor een stuk moeilijker, waardoor het je veel meer tijd kost en dat is zonde.

 

Maak 1 of 2 dagen (afhankelijk van het aantal dagen dat je werkt) een lange dag, bijvoorbeeld als je een vergadering hebt en ga de andere dagen op tijd naar huis.

 

Spreek vooraf met jezelf af hoe laat je uiterlijk naar huis wilt gaan. Bepaal welke taken je in die tijd nog kunt afronden en GA, hoe dan ook, op de afgesproken tijd naar huis.

 

 

2. Stop met het structureel werken op je vrije dagen en in het weekend.

 

Zei ik, terwijl ik voor mijn burn-out hier net zo hard aan mee deed.

 

Zodra ik thuiskwam, was het eerste wat ik deed weer die laptop openklappen. Want ik moest van mezelf nog zo nodig dit en dat. Mijn werk kwam op de eerste plaats en was zo belangrijk, dat ik naast slapen en eten, bijna alleen maar aan het werk was.

 

Steeds vaker zegde ik afspraken met vrienden en familie af. Steeds vaker liet ik mijn sport en leuke uitjes schieten. Het werk ging voor.

 

Uiteindelijk heeft me dat de kop gekost.

 

Besef je goed dat het werken in het onderwijs nooit klaar is. Het kan altijd meer, beter en mooier. Het is pas klaar, als jij vindt dat het klaar is en genoegen kan nemen met voldoende of goed, in plaats van perfect.

 

Het is natuurlijk niet zo zwart wit dat ik zeg dat je nooit meer op vrije dagen en in het weekend zou moeten werken. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er in de piekweken niet altijd aan ontkomt.

 

Maar herstel het in de rustige weken dan direct. Wat je in de piekweken teveel gaf, neem je in de rustige weken terug.

 

Zo ontstaat er balans.

 

 

3. Stop met minstens 10x per dag je e-mail lezen.

 

En je zult al snel merken dat je niet eens wat zult missen. Ineens was het er, e-mail, maar hebben we ooit geleerd hoe we daar op een goede manier mee moeten gaan werken?

 

Door de komst van smartphones en tablets, zijn we ineens 24 uur per dag bereikbaar. Niet alleen privé, maar ook voor ons werk. Veel mensen hebben namelijk hun werk e-mail op hun smartphone en/of tablet geïnstalleerd.

 

Maar vind je het fijn dat als je op je vrije dag een activiteit met je gezin onderneemt, er plotseling een werk e-mail binnenkomt? En laat dat ook nog eens een hele vervelende van een boze ouder zijn. Die houdt op dat moment echt geen rekening met jouw gezellige gezinsuitje en wil alleen maar zijn of haar boosheid kwijt.

 

Kun jij die pittige mail op zo’n moment negeren, terwijl je hem ziet binnenkomen? Of neemt zo’n mail je direct helemaal in beslag, begin je met piekeren en kun je niet meer volledig genieten het gezellige uitje met jouw gezin?

 

Kijk, het is mooi dat deze apparaten de mogelijkheid bieden, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we daar dan ook direct gebruik van moeten maken?

 

Verwijder daarom nu, ter plekke, je werk e-mail van je telefoon en tablet en kijk alleen nog maar op je werkdagen je werk e-mail en dan maximaal 2x op een dag.

 

 

4. Stop met jezelf altijd op de laatste plaats te zetten

 

Misschien wist je het nog niet, maar weet jij wel dat jij de allerbelangrijkste persoon bent die op deze aarde rondloopt?

 

Oe, dat valt nog niet mee hé, om deze boodschap over jezelf te geloven?

 

Als altijd voor anderen zorgende leerkracht, cijfer je jezelf vaak helemaal weg. Het is een tweede natuur van jezelf geworden om aan te voelen wat een ander nodig heeft. Jouw behoeftes, wensen en verlangens bungelen ergens onderaan.

 

Voor ooit… als je tijd hebt.

 

Maar jij weet net zo goed als ik dat die tijd voor jezelf er nooit gaat zijn. Er is altijd wel wat te doen of iemand om voor te zorgen.

 

Tenzij je vanaf nu gewoon tijd voor jezelf maakt. Dat jij jezelf tot jouw grootste prioriteit maakt.

 

Want wees nou eens eerlijk…een leerkracht die goed voor zichzelf zorgt en zichzelf op de eerste plaats zet (en nee, dat is niet egoïstisch), kan toch veel beter voor anderen zorgen, dan iemand die zichzelf amper overeind kan houden omdat hij of zij altijd eerst aan een ander denkt?

 

 

5. Stop met jezelf schuldig voelen als…

 

– jouw klas er niet uitziet als de mooie plaatjes die je tegenkomt op Pinterest, Facebook en Instagram.

 

– je niet altijd alles kunt doen, wat je als leerkracht zijnde graag zou willen doen.

 

– je niet altijd elk kind alle aandacht kunt geven die het nodig heeft en verdient.

 

– je je grenzen aangeeft en er voor kiest om niet langer meer mee te doen aan die Ratrace die momenteel gaande is in het onderwijs.

 

Dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn en door je schuldig te voelen, los je het probleem niet op. Je hebt nu eenmaal te maken met beperkingen in de vorm van ruimte, materialen, geld, etc. Dat zijn feiten waar jij het als leerkracht mee moet doen.

 

Kijk naar mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden en wees trots op jezelf dat je toch nog zoveel kunt neerzetten en bereiken binnen alle beperkingen waar je als leerkracht zijnde elke dag mee te maken hebt.

 

 

Ik geef het eerlijk toe…

 

voor mijn burn-out deed ik bovenstaande dingen ook elke dag. Tijdens mijn burn-out besefte ik pas hoe idioot dat eigenlijk was. Ik hoop dat je na het lezen van deze blog hetzelfde kunt zeggen en ervoor kiest om het anders te gaan doen.

 

Mis je nog een belangrijk punt in deze blog? Laat het dan achter in een reactie onder deze blog en help andere leerkrachten met jouw advies.

 

p.s. Wil je nog meer praktische tips om je werkdruk te verlagen?

Ik heb hiervoor een hele fijne online workshop gemaakt: ‘In 5 stappen naar minder stress voor de klas’.
In deze workshop deel ik 5 hele waardevolle stappen met je, die je direct gaan helpen om de werkdruk te verlagen. Je kunt, nadat je je hebt aangemeld, gelijk beginnen en voor de prijs van €24,95 hoef je het echt niet te laten.

 

 

Wil je gratis 5 gouden tips voor minder werkdruk ontvangen?

 

 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

En ontvang gratis het e-book: In 5 stappen naar minder stress voor de klas.

Je bent succesvol ingeschreven. Het e-book is onderweg.

Pin It on Pinterest

Share This