De regeling duurzame inzetbaarheid in het basisonderwijs. Tijdens mijn trainingen hoor ik vaak van leerkrachten dat ze niet goed weten wat de regeling duurzame inzetbaarheid inhoudt en hoe ze de uren kunnen inzetten. Speciaal voor jou zet ik een aantal zaken voor je op een rijtje.

De regeling duurzame inzetbaarheid in het onderwijs heeft als doel om leerkrachten gezond en gemotiveerd hun loopbaan in het onderwijs te laten doorlopen. Binnen de normjaartaak van elke leerkracht zijn hier uren voor gereserveerd.

Wat je gaat doen binnen deze uren, bepaal je zelf. Belangrijk is dat de uren zo besteed worden, dat ze je helpen om je werk zo goed mogelijk te kunnen blijven doen en om ziekte als gevolg van je werk zoveel mogelijk te voorkomen.

De regeling bestaat uit drie verschillende onderdelen: de basisregeling voor elke leerkracht, een bijzonder budget voor startende leerkrachten en een bijzonder budget voor leerkrachten van 57 jaar en ouder.

 

De basisregeling voor iedere leerkracht:

Elke leerkracht heeft recht op uren duurzame inzetbaarheid. Het aantal uren waar je recht op hebt, is afhankelijk van je aanstelling, maar daar kom ik later op terug.

Startende leerkrachten:

Startende leerkrachten hebben recht op het dubbele aantal basisuren. Als starter zijnde ben je vaak wat meer tijd kwijt aan bijvoorbeeld het voorbereiden van je lessen, ten opzichte van een ervaren leerkracht. De extra uren duurzame inzetbaarheid kun je gebruiken om meer te tijd te creëren voor het voorbereiden van lessen. In overleg met je directeur wordt bepaald hoe lang je onder startende leerkracht valt.

Leerkrachten van 57 jaar en ouder:

Leerkrachten van 57 jaar en ouder hebben recht op meer uren duurzame inzetbaarheid en hebben keuze hoe ze deze extra uren gaan inzetten. Zo kun je ervoor kiezen om de uren in te zetten voor persoonlijke ontwikkeling. Wanneer je deze keuze maakt, werk je je normale uren, alleen is er binnen de taakuren meer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling.

Je kunt er ook voor kiezen om te uren te gebruiken voor verlof. Dit geldt voor zowel de basisuren, als voor de aanvullende uren. Wanneer je de uren inzet voor verlof, wordt je normjaartaak kleiner en dat heeft invloed op het aantal lesuren, lesgebonden taken, overige taken en professionalisering. Wanneer je de uren inzet voor verlof, betaal je daarover een eigen bijdrage.

 

Heeft iedereen recht op uren voor duurzame inzetbaarheid?

Iedereen heeft recht op deze uren, dus ook je directeur, de ib’er, etc.

 

Op hoeveel uren duurzame inzetbaarheid heb ik recht?

Het aantal uren waar je recht op hebt, hangt af van je werktijdfactor. Als je fulltime werkt, heb je recht op 40 uren duurzame inzetbaarheid. Als je parttime werkt, vermenigvuldig je 40 uur met jouw werktijdfactor en dan weet op hoeveel uren jij recht hebt.

 

Waar kun je de uren duurzame inzetbaarheid voor inzetten?

De uren moet je gebruiken voor activiteiten die je helpen om je werk zo goed mogelijk te blijven doen en om ziekte door werk te voorkomen. Je moet hierbij denken aan: scholing, mobiliteitsbevorderende maatregelen (zoals stages), coaching, peer review of intervisie.

Je kan er ook voor kiezen om de uren in te zetten op niet-plaats en/of tijdgebonden werkzaamheden. Als je hiervoor kiest, kan men niet van je verwachten dat je 40 uur per week (of naar rato) op school aanwezig bent.

Je bepaalt dus zelf hoe je je uren duurzame inzetbaarheid gaat inzetten als je kiest uit de bovenstaande voorbeelden. Als je ze op een andere manier wilt besteden, dan doe je dat in overleg met je directeur.

 

“Ik doe aan yoga, meditatie of personal training. Mag ik deze uren ook inzetten voor duurzame inzetbaarheid?” Een vraag die ik regelmatig tijdens de training krijg en om eerlijk te zijn: deze activiteiten liggen een beetje op het randje.

Als jij door een week werken altijd enorm vol in je hoofd wordt en je hebt de yoga/meditatie nodig om je hoofd leeg te maken, zodat je in het weekend je werk beter kunt loslaten, dan is dat een prima inzet.

Of als je wat aan de zware kant bent en diabetes type 2 hebt en je laat je begeleiden door een personal trainer en voedingscoach, dan werk je ook aan je gezondheid, waardoor je je werk voor de klas beter kunt volhouden.

Als je je uren op deze manier wilt inzetten, overleg dan eerst even met je directeur.

 

Moet ik elk jaar alle uren aan duurzame inzetbaarheid besteden?

Dit hoeft niet. Je mag de uren ook maximaal drie jaar opsparen. In de jaren dat je de uren opspaart, mag je voor 40 uren (of naar rato) extra ingezet worden om taken uit te voeren. Als je je uren wilt sparen, moet je een plan maken waarvoor je spaart en dit bespreken met je directeur.

Belangrijk om hierover te weten:
Als je tijdens je spaarperiode ontslagen wordt, ben je de uren die je hebt opgespaard, kwijt. Enige uitzondering: als je spaart voor studieverlof. Dan worden je uren na ontslag uitbetaald.

 

Kun je een paar praktijkvoorbeelden noemen hoe je de uren kunt inzetten?

  1. Stel je werkt al vijftien jaar in het regulier basisonderwijs. Je vindt het werk heel erg leuk, maar mist soms de uitdaging. Je vraagt je regelmatig af of werken in het speciaal onderwijs wat voor jou is. Je besluit om een deel van de uren in te zetten om eens een dag mee te draaien in het speciaal onderwijs.

Belangrijk om hierover te weten:
De inzet van je uren duurzame inzetbaarheid mogen niet ten koste gaan van je lesuren. Dus als je een dag wilt meedraaien in het speciaal onderwijs, zul je die dag moeten plannen op een dag dat je niet voor de klas staat.

Uit ervaring weet ik dat dit voor veel leerkrachten als extra werken voelt, omdat ze die extra uren op een later moment niet compenseren. Dit laatste is juist wel belangrijk om te doen. Heb je bijvoorbeeld een bepaald aantal dagen dat je in de vakantie terug moet komen, dan zou je deze uren daar vanaf kunnen trekken.

Hoe zit het dan met fulltime leerkrachten?
Indien er geen andere afspraken zijn gemaakt, draaien fulltime leerkrachten in een schooljaar teveel lesuren. Wanneer zij een activiteit willen doen onder lestijd, kunnen zij het teveel aan lesuren op deze manier compenseren.

 

  1. Je bent al wat ouder en je merkt dat je niet zo snel bent in het typen van verslagen, analyses, groepsplannen, etc. als je jongere collega’s. Je hebt nooit een typecursus gedaan en het kost jou gewoon veel meer tijd.

Nu kun je twee dingen doen. Je kunt de uren duurzame inzetbaarheid gebruiken om een typecursus te gaan volgen, zodat je je typesnelheid kunt verhogen of je kunt de uren inzetten om meer tijd te kunnen besteden aan de administratie. Ikzelf zo voor de eerste optie gaan, omdat het je veel langer plezier hebt van het resultaat en volgend jaar kun je de uren weer ergens anders aan besteden.

 

  1. Je ervaart veel werkdruk en merkt dat je op vrije dagen maar moeilijk los komt van je werk. Je werkt hard, je maakt lange dagen en toch is het werk nooit af. Je voelt dat als je zo doorgaat, het niet goed gaat komen en wilt er iets aan gaan doen, om te voorkomen dat je straks in een burn-out terecht komt.

Het volgen van mijn training: In 3 dagen ontspannen voor de klas is dan een hele mooie optie om te volgen binnen je uren duurzame inzetbaarheid.

Ik leer je:

  • Hoe je bij jezelf stress-signalen kunt herkennen en hoe je hier tijdig op kunt anticiperen.
  • Hoe je perfectie en dat overgrote verantwoordelijkheidsgevoel beter los kunt laten.
  • Hoe je beter je grenzen kunt aangeven en bewaken.
  • Wat je energievreters en –gevers zijn en hoe je tussen deze twee een betere balans kunt creëren.
  • Hoe je efficiënter kunt werken, zodat je meer tijd overhoudt voor het voorbereiden van mooie thema’s en lessen.
  • Hoe je weer vanuit ontspanning kunt genieten van je werk in het onderwijs.

En omdat ik weet dat het als leerkracht zijnde soms heel erg moeilijk is om op je werkdagen vrij te krijgen voor een training, bied ik ook een zaterdag-variant aan. 

Ik hoop dat ik door het schrijven van deze blog je iets meer duidelijkheid heb kunnen geven over hoe het nu precies zit met de uren duurzame inzetbaarheid.

In ben wel benieuwd: Hoe ga jij volgend schooljaar jouw uren duurzame inzetbaarheid inzetten? Laat je het weten in een reactie?

 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

En ontvang gratis het e-book: In 5 stappen naar minder stress voor de klas.

Je bent succesvol ingeschreven. Het e-book is onderweg.

Pin It on Pinterest

Share This