Hoe ontstaat een burn-out? Wanneer je een burn-out hebt, ben je lichamelijk en geestelijk volledig uitgeput geraakt. Je hebt lange tijd je reserves moeten aanspreken om overeind te blijven, tot het moment kwam waarop ook je reserves op raakten. In dit artikel wil ik je meer vertellen over het ontstaan van een burn-out.

 

 

Het krijgen van een burn-out is een geleidelijk proces

 

Het is hard werken in het onderwijs. Als leerkracht krijg je elke dag behoorlijk wat op je bordje. Om goed te kunnen herstellen van de inspanningen van een dag werken, is het belangrijk dat je gedurende de dag een aantal rustmomenten hebt en een goede nachtrust.

 

Alleen dan ben je voldoende uitgerust en opgeladen om de volgende dag weer probleemloos te kunnen functioneren.

 

Wanneer de normale rustmomenten en nachtslaap niet meer voldoende zijn om te herstellen van een werkdag, dan raak je overbelast. Je verbruikt dagelijks meer energie, dan dat je tijdens de rustmomenten weer kunt opladen.

 

Je lijf geeft je echt wel signalen dat je jezelf aan het overbelasten bent en dat je maatregelen moet nemen om het tij te kunnen keren. Maar daar naar luisteren is een tweede…

 

 

Herstelschuld

 

Wanneer je jezelf blijft overvragen, herstel je lichamelijk onvoldoende. Dit noemen we ook wel herstelschuld. Je kunt dit vergelijken met maandelijks meer geld uitgeven, dan dat er binnen komt. Je teert in op je reserves en als die op zijn, sta je rood.

 

De groeiende herstelschuld geeft lichamelijke stress, los van alle overige belasting of stresssituaties. Het lichaam gaat proberen om de vermoeidheid te compenseren. Ons stresssysteem gaat harder werken, om het lijf van de benodigde energie te blijven voorzien.

 

Veel mensen ervaren dan ook een opleving van energie vlak voor hun burn-out.

 

 

Een burn-out is in eerste instantie een lichamelijk proces.

 

Hoewel een burn-out nog vaak wordt gezien als een proces dat ‘tussen de oren’ zit, is het primair een lichamelijk proces. Door een chronische staat van stress en een groeiend hersteltekort.

 

 

Een burn-out is niet iets dat plotseling ontstaat.

 

Het ontstaat heel geleidelijk en in de meeste gevallen gaan daar maanden en soms zelfs jaren stress aan vooraf. In het begin van dit proces is kun je het tij nog redelijk makkelijk keren, door de oorzaken van de chronische overbelasting weg te nemen en door tijd voor herstel te verhogen.

 

Wanneer de eerste signalen genegeerd worden, gaat je lijf zich aanpassen en deze staat van zijn wordt het nieuwe normaal voor je. En zo zak je langzaam maar zeker steeds dieper weg in deze vicieuze cirkel. Je ervaart steeds meer klachten, je raakt steeds vermoeider en je lijf past zich steeds verder aan als zijnde het nieuwe normaal.

 

De klachten zijn nu niet meer alleen lichamelijk, ook heeft het zijn effecten op bijvoorbeeld je concentratie, je geheugen, je emoties, je immuunsysteem, etc.

 

Tot je op een punt komt waarop het stresssysteem van jouw lijf zich niet meer verder kan aanpassen. Ineens is de koek op en gaat het niet meer. Je bent oververmoeid. Je kunt de hele dag wel slapen en toch voel jij je nog steeds hondsmoe. Simpele dingen zoals lezen of boodschappen doen lukken je niet meer.

 

Je bent letterlijk opgebrand.

 

 

Het herstel van een burn-out

 

Wanneer je in de fase van burn-out terecht bent gekomen, kost het herstel flink wat tijd. Meer dan wanneer er tijdig aan de bel was getrokken en hulp ingeschakeld was.

 

Door het te bagatelliseren en te denken: ‘Iedereen is toch wel eens moe? Ach het is bijna vakantie, ik zet nog wel even door’ heb je jezelf verder de vernieling in geholpen.

 

En dat is iets wat ik bij veel leerkrachten zie gebeuren en misschien herken je dat ook wel van jezelf. Misschien omdat je je schaamde of dat je het gevoel had dat je faalde en daardoor niet een goede leerkracht kon zijn.

 

En deze gevoelens blijven in de beginfase van de burn-out heel erg overheersen en ik zie veel van mijn coachklanten daar ook heel erg mee worstelen. Zolang deze worsteling nog voortduurt, kan het herstelproces nog niet beginnen.

 

Het herstelproces begint met accepteren dat je een burn-out hebt en daarin berusten. En dat betekent niet dat je op de bank moet blijven zitten nietsen. Het is belangrijk om na de acceptatie jezelf de vraag te stellen: Wat heb ik nodig om hier goed van te herstellen en wie zouden me daar goed bij kunnen helpen?

 

 

Ben je benieuwd wat ik daarin voor je kan betekenen? Stuur me een bericht of bel me en we plannen samen een afspraak in voor een gratis en vrijblijvend eerste coachingsgesprek.

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This