Dat de werkdruk in het onderwijs hoog is, hoef ik jou als leerkracht zijnde vast niet te vertellen. Dat ervaar jij elke dag dat je aan het werk bent.

En jij niet alleen. Uit de rapportage: Werkdruk leerkrachten in het basisonderwijs uit 2016 blijkt dat zo’n 84% van de leerkrachten een relatief hoge werkdruk ervaart.

Minder doen is voor jou geen optie, want dat gaat ten koste van jouw leerlingen. Dus ga je maar door. Je maakt veel meer uren dan waar je voor betaald wordt en toch is het werk nooit af.

Jouw grootste verlangen?

Meer tijd om leuke lessen en projecten voor te kunnen bereiden en de energie om ze te geven.

Want dat is toch waar je ooit leerkracht voor bent geworden?

In deze blog deel ik 5 tips om de hoge werkdruk te verlagen. 
Tips waar je direct morgen mee aan de slag kunt.

 

Tip 1: Het hebben van de juiste focus voorkomt werkdruk

Ren jij ook als een kip zonder kop van de ene, naar de andere taak, zonder echt iets af te maken?

Kom je aan het einde van een werkdag vaak tot de ontdekking dat je aan heel veel dingen bent begonnen, maar niets hebt afgemaakt?

Dit betekent een gebrek aan de juiste focus en daarom doe je maar wat.

Tel daarbij nog een aantal onderbrekingen van collega’s die spontaan komen binnenlopen voor een vraag of een praatje en binnenkomende whatsappjes of mailtjes bij op en het overzicht is helemaal zoek.

Wist je dat het je gemiddeld tussen de 1,5 tot 20 minuten kost om na een onderbreking je focus weer te hervinden?

Oplossing:
Maak voor jezelf een werklijst voor die dag. Maak eerst de ene taak af, alvorens je aan de volgende begint.

Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden wanneer je werkt aan taken die veel van jouw concentratie vragen.

 

Tip 2: Een goede planning voorkomt werkdruk

Goed leren plannen is een van de dingen die we onze leerlingen op school leren. Je mag er dan vanuit gaan dat we het als leerkracht zelf ook goed kunnen toch…?

De meeste leerkrachten plannen wel tijd in voor overleg of gesprekken, maar hoe zit het met het inplannen van tijd voor lesvoorbereiding, het verwerken van de e-mail en/of het schrijven van een verslag na een oudergesprek?

Daar wordt in de meeste gevallen geen tijd voor in gepland.

Oplossing:
Plan niet alleen overlegmomenten, vergaderingen en gesprekken in je agenda, maar ook tijd om de overige taken te kunnen uitvoeren.

 

Tip 3: Het bewaken van je tijd voorkomt werkdruk

Stel jij voor jezelf tijdslimieten? Maak jij met jezelf afspraken over hoe lang een gesprek met de ouders van Michel mag duren, hoe lang je aan een bepaalde taak mag werken en/of hoe lang je op bijvoorbeeld Pinterest mag kijken voor inspiratie voor een nieuwe knutselopdracht?

De meeste leerkrachten doen dit niet en zijn daardoor ongemerkt altijd veel meer tijd kwijt aan taken en gesprekken, dan eigenlijk de bedoeling was.

Oplossing:
Stel een tijdslimiet. Hoeveel tijd mag het oudergesprek van Michel je maximaal kosten? Twintig minuten? Benoem dat dan ook voordat jullie in gesprek gaan.

Hoeveel tijd wil je vandaag besteden aan je lesvoorbereiding? Stel een limiet en houd je daar ook aan, klaar of niet klaar.

 

Tip 4: Het werken met een to-do-lijstje voorkomt werkdruk

Het is 14.30, je klas is naar huis. Na een theemoment samen met je collega’s ben je weer terug in de klas.

‘Hmm…wat zal ik vandaag eens doen? Laat ik maar beginnen met nakijken.’ Terwijl je aan het nakijken bent, schiet je plotseling te binnen dat je je directeur nog niet teruggemaild hebt.

Je laat je nakijkwerk liggen en gaat direct dat mailtje sturen. Terwijl je het mailtje aan het typen bent, ontdek je dat je nog wat aan je collega Lies moet vragen. ‘Gelijk maar even doen, want anders is ze straks misschien al naar huis.’

Je onthoudt alles wat je moet doen in je hoofd en vliegt als een kip zonder kop van de ene naar de andere taak, zonder ook maar iets echt af te ronden.

Herkenbaar?

Oplossing:
Verzamel op een lijstje alle taken die je nog te doen hebt en maak van die verzamellijst een werklijstje voor die dag.

Werk taak voor taak het werklijstje af. Pas als je een taak helemaal hebt afgerond, mag je aan een nieuwe beginnen.

Schiet je tijdens het werken een nieuwe taak te binnen? Schrijf hem op je verzamellijstje voor een later moment.

 

Tip 5: Vrije tijd tot je prioriteit maken voorkomt werkdruk

Er is altijd meer werk, dan de uren die je daarvoor beschikbaar hebt. Minder doen is voor jou geen optie, want dat gaat ten koste van jouw leerlingen.

Dus ga je maar door.

In je pauze kijk je nog snel een aantal toetsen na, ’s avonds na het eten doe je nog je lesvoorbereiding en het weekend doe je alle taken waar je in die week niet aan toe bent gekomen.

En wanneer je in het weekend wat onderneemt met je gezin en/of vrienden, ben je in gedachte steeds bij al die taken die nog op je liggen te wachten.

Je kunt voor je gevoel niet voor 100% genieten van je vrije tijd. Je batterij loopt leeg door al het werk en laadt door te weinig ontspanning onvoldoende op.

Je kunt op deze manier niet maar door blijven gaan. Vroeg of laat kom je jezelf tegen en ga je hieraan onderdoor. Je zult ook voldoende momenten van ontspanning moeten creëren.

Oplossing:
Maak van je vrije tijd je prioriteit. Zie dit als waardevolle oplaadmomenten die je heel hard nodig hebt om jezelf staande te kunnen houden in je baan als leerkracht.

Neem je werk niet mee naar huis, maar laat het op school.

Werk niet langer meer structureel in de avonden en de weekenden aan school. Die tijd krijg je niet betaald en is daarom jouw vrije tijd.

Ga met een lekker boek in de tuin zitten, ga met je dochter winkelen, kortom ga iets doen wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt.

Moet je op een bepaald moment toch iets in het weekend doen, omdat je het anders echt niet klaar krijgt? Baken je tijd dan goed af. Geef jezelf een uur op zaterdagmorgen en daarna stop je. Klaar of niet klaar.

 

Ik ben benieuwd welke tip jou het meeste aanspreekt. Laat je het me weten in een reactie?

 

p.s

Merk je dat je het ondanks deze praktische tips toch nog heel erg lastig vindt om:
–       je goed te focussen op je taken?
–       op een goede manier te plannen, zodat je piekbelasting zoveel mogelijk kunt voorkomen?
–       je tijd te bewaken en duidelijk je grenzen aan te geven?
–       je werkzaamheden te prioriteren en keuzes te maken in wat je wel of niet doet?
–       je werk te kunnen doen in de tijd die ervoor staat?
–       een betere balans te creëren tussen werk en privé?

Dan is de training In 3 dagen ontspannen voor de klas echt wat voor jou.

In een kleine groep van maximaal 8 leerkrachten leer ik jou hoe je bovenstaande zaken vanaf nu anders kunt gaan aanpakken, zodat je minder werkdruk ervaart en met meer rust en energie voor de klas kunt staan.

Geen algemene tips, maar tips die echt bij jou als persoon en jouw werksituatie passen.

Hier kun je de data en meer informatie vinden over de training.

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This